Läs hela tidningen här som PDF. (Klicka bara på omslag.) Prenumerant kan ladda ner fredag kl 9. För andra gäller det att vänta till nästa lördag. Så prenumerera nu!

Dagens ETC på Twitter

ETC_redaktionen: Fler åker i kollektivtrafiken – då höjs priserna: http://t.co/SOxk5RFx2L #ETC #gbgftw

ETC_redaktionen: RT @ETC_Malmo: Akut tolkbrist en hälsofara – http://t.co/dfnobdqWLc #ETC

ETC_redaktionen: @PgmStenius ETC som i etcetera, att vi fortsätter berätta/fördjupa/granska när andra har satt punkt.

ETC_redaktionen: Om någon annan förening vill ha besök så är det klart att vi ställer upp. Mejla till tidningen@etc.se #DagstidningenETC

ETC_redaktionen: Idag har vi diskuterat #DagstidningenETC på sommaravslutningen för http://t.co/wzNAQ7qBQK – tack för att vi fick komma!

Dagens ETCs nyhetsbrev

Missa inte våra uppdateringar! Prenumerera på Dagens ETCs nyhetsbrev. Skriv in din epostadress nedan.

Nu piskar vi facket

tisdag, november 13, 2012 - 12:05
ANALYS

Storyn bakom SAS kris är en story om hur regeringen vill få fram en privatisering snarast möjligt. Enda metoden är att skrämma livet ur facket, skriver Johan Ehrenberg.

SAS har problem, SAS är nära konkurs, SAS förlorar alla lån om några veckor, SAS måste ställas om SAS är i botten, SAS är inte lönsamt...

Vänta nu. Vad var det där?

SAS gick med 570 miljoner i vinst tredje kvartalet. Ja, vinst. Varifrån kommer då paniken och jätterubrikerna, liksom varningarna i DN om att man nu måste se till att köpa biljetter med kreditkort, "för säkerhets skull". Och att "skattebetalarna kan pusta ut" om sparpaketen genomförs.

Påståendet är följande: Det vinstskapande bolaget kommer gå i konkurs om inte facket går med på drastiska lönesänkningar, förlorade pensioner och minskat antal anställda.

För en människa som tror att företag styrs efter verksamheten och inte efter ägarnas kortsiktiga ambitioner, måste de här nyheterna vara väldigt förvirrande.

Ett sannare scenario för vad som händer är följande:

Regeringen vill sälja SAS. På en alltmer konkurrensutsatt marknad, där nya bolag priskrigar blir dock intresset av att köpa aktierna rätt liten. En enkel riskanalytiker kan ju också inse att klimatfrågan på sikt kommer göra även flygbranschen alltmer osäker. När Peter Norman nu ska sälja statens andel är han alltså pressad att först få upp vinsterna drastiskt så någon vågar ta över.

Men bolaget går ju runt! Så vad gör man då?

Alla stora företag lever på lån. Krediter kallas det i affärsmedia. Vill man pressa ett storföretag gör man det enklast genom att ställa nya krav när lånen ska förnyas (Lån förnyas regelbundet i alla bolag.) En av de största långivarna till SAS är SEB, Wallenbergs bank. Wallenberg är också en av de största ägarna i flygbolaget.

Samma ägare går genom Jacob Wallenberg ut och säger: "Nu har vi bara en vecka på oss." Sedan är det kört för bolaget.

Att det här är ett märkligt hot är inte svårt att se.

För den största förloraren vid en konkurs är ju bankerna och ägarna.

Gemensamt ägande

Det som hänt är att ägarna gått samman, pratat med bankerna och beslutat förlänga de krediter SAS har, men bara om bolagets anställda går med på den nye vd:ns sparpaket. Målet är att drastiskt sänka kostnaderna till "konkurrenternas nivå".

Men varför ska ett vinstgivande bolag nödvändigtvis ner till konkurrenternas nivå?

Ett annat mål är att centralisera SAS till Sverige. Norska statens intresse i bolaget är betydligt mindre sedan Norge fått andra privata flygbolag som kan köra de linjer man behöver. Behovet av SAS som en infrastruktur för regioner och företag runt länderna, har minskat.

Det regeringen gör när man nu ihop med Wallenberg garanterar nya krediter men bara om facket viker sig, är att man direkt ingriper för att sänka löner och villkor. Det är inte "arbetsmarknadens parter" som agerar här. Det är regeringen ihop med bankerna och företags privata ägare som ställer krav.

I Dagens Industri får det här agerandet följande betyg: "Genidrag att skaffa lånegarantier före de fackliga förhandlingarna."

Och det är ju sant.

Om genidrag är detsamma som att skrämma personalen till tystnad.

Privatisering och vinstmaximering

Hela spelet och de högljudda hoten handlar alltså om att få så bra betalt som möjligt för ett privatiserat SAS genom att under något år pressa upp vinsterna maximalt. Då kanske Lufthansa kan tänka sig ta över den "mindre kostymen".

Det här är ett maktspel som är rätt avslöjande i all sin brutalitet.

En lektion i hur man skrämmer fack till tystnad, även mäktiga fack inom specialiserade yrkesgrupper.

Men är det inte bra för miljön om flygbolag försvinner?

Det är den slutsats som V och MP kommit fram till eftersom man inte stöder mer statliga pengar till SAS. Men det kommer inte bli mindre flygplan över Norden för att SAS försvinner i delar till andra bolag efter en konkurs eller privatiseras efter nedskärning som regeringen vill.

Det vi ser är inte miljöpolitik, det är bara utpressning mot facken.

Vill man agera för färre flygresor krävs det helt andra åtgärder. Som skatt på utsläppen och skatt på resorna. För att alla flygbolag ska betala sina utsläpp lika kan ju landningskostnaden tex bli mycket större. Även på små flygfält där Ryanair botaniserar.

Historien om hur SAS ledning, tllsammans med ägarna och bankerna, agerar för att genom media sprida en fullständigt falsk bild av skeendet är en lektion i maktspel. Att media okritiskt hänger på ägarnas bild är en väldigt pinsam historia.

Vinst på 500 miljoner? Ja, den försvann snabbt bakom första rubriken.

Kommentarer

Gherry Svantesson 19:00 13 nov 2012

Det du säger är intressant, en smula. Problemet är att du raljerar och formulerar dina hypoteser som sanning, och beskriver det hela som en konspiration.

Har du t.ex. några källor till det du påstår är fakta?

/Gherry

Johan Ehrenberg 23:26 13 nov 2012

Jag förstår inte riktigt vad du frågar efter. Alla fakta i artikeln är ju publicerade redan i andra medier. Läs DI tex. Det som förvånar mig är deras vinkel. Att de inte ser spelet, elelr också stöder de kanske det.

Lars John Nordling 18:28 14 nov 2012

Många nationella flygbolag går på käna, marknaden är märklig, ändå tillåts små nya bolag poppa upp o sno flygresenärer till vrakpriser, betalar inte skatt i länderna där de kör, man konkurrerar inte på lika villkor. När skall detta regleras? Har vi inte EU som en övergripande makt. Allting släpar, kommer sällan i fas. Varför?

Ida S 21:48 13 nov 2012

Intressant ingångsvinkel!
Men tänk om det står några kostymklädda män bakom detta drama, som inget annat önskar än att fackföreningarna ska säga nej till det ultimatum som framlagts. Notera att detta ultimatum är så grovt att ingen kan klara av dessa villkor rent fysiskt eller praktiskt, så därför tvingas facket att säga nej.Så finns det en tydlig syndabock, och banan är fri för medspelare till kostymherrarna att köpa konkursboet för en billig peng? Skattekronor går förlorade och kostymherrarna kan hova in...

Truman 21:49 13 nov 2012

Fantastiskt onyanserat som all mediarapportering den sista veckan. FAKTA: SAS har de sista tre åren förlorat 7 (sju) miljarder kronor. Om jag inte minns fel gjorde de kvartal tre förra året också vinst. I slutänden en förlust på över en miljard. Är felet höga löner, delvis. Kostnadsmassan per flugen resenär är högre än konkurrenternas. Finns det större problem? Javisst, de är dock initialt dyrare att lösa och lösningen tar längre tid att nå. Den nya generationens flygplan som SAS inte har några av, drar 25% mindre bränsle än dagens flotta, snart kommer nyare flyg, delvis lättare med hjälp av komposit som drar än mindre bränsle. Om inte flottan omgående förnyas kommer således konkurrenskraften ytterligare försämras. Det är ett ägar och ledningsproblem. De flesta andra flygbolag skriver av och säljer plan på 10-15 år, tippar på att genomsnittsåldern på SAS flotta är 15 år eller mer. Det finns fler flygbolag med samma problem, THAI mfl. De gamla flygplanen kan i bästa fall säljas, eller parkeras på en flygkyrkogård. Att ägarna haft en för låg återinvestering i hårdvaran är idag ett problem. Kortsiktigt kan man kanske förbättea resultatet med lönesänkningar, kortsiktigt krävs dock enorma investeringar i flyg för att förbättra förtjänsten och bli intressanta för andra aktieägare än staten.

Johan Ehrenberg 23:29 13 nov 2012

Artikeln handlar inte om hur SAS ska kunna genomföra ett stort investeringsprogram, det måste naturlgitvis diskuteras för sig.

Artikeln handlar om hur regering och banker gemensamt använder direkta hot för att pressa anställda och "piska fack". Det är inte en seriös politisk inställning, att hota med konkurs i ett statligt bolag är väldigt oseriöst. Men det skrämmer.

John 00:08 14 nov 2012

Men nu var det inte enbart de föråldrade planen inlägget handlade om. Hur ställer du dig till de siffror som presenteras ovan? (7 miljarder)

Ett olönsamt bolag är ett döende bolag, oavsett om facket är starkt, svagt eller icke existerande.

Bo 06:51 15 nov 2012

SAS har tappat dessa miljarder i dåliga affärer. Spanairkonkursen, skuldåtaganden i British Midland, SAS Cargo kartellböter, enorm förlust i bränslesäkring (jämfört med alla konkurrenter).
Lägg där till att SAS har världens högsta personalkostnader, dvs flest anställda per flygplan.
Piloter i SAS ligger avtalsmässigt ca 20% under Lufthansa

Miljarderna har inte försvunnit pga löner och villkor hos flygande varit orimliga, utan pga misskötsel och för stor kostym med administration i tre länder. T.o.m. Björn Kjos häpnar över kostnader i SAS ledning, men välkomnar gärna SAS piloterna om de tar över ruljansen och blir monopolbolag i Skandinavien. Tror ni priserna sjunker?

Skamligt att staten, som delägare, tillåter "union busting". Går detta igenom är det fritt fram i alla branscher. Fritt fall i ekonomin på sikt.

Lina 22:06 13 nov 2012

Tack snälla för att det äntligen är någon som skriver en sann artikel. Det är så galet att media inte vågar skriva om Wallenberg. Vad blir konsekvenserna om detta går igenom? Inte bara för de anställda som inte längre kan ha ett fungerande familjeliv, inte bara för flygsäkerheten, utan för samhället i stort. Självklart får den här trenden ännu större genomslag hos storföretag med ett sunt mått av opportunism. Skit i människorna, det är ju aktieägarna som det handlar om. Och snälla, fortsätt granska skurkigheten i flygbranschen, det finns oändligt mycket att gräva i. Tack för sanning och mod Johan Ehrenberg! Verkar inte vara så mycket kvar av det i din bransch.

Kent 05:23 14 nov 2012

Fascinerande konspirationsteori som bygger på en teori att SAS egentligen går bra??

Eftersom du hävdar att detta bygger på fakta kanske man skall på hårda fakta:

Årsredovisning 2011:
http://sasannualreport2011.com/sv/Start/Formell+årsredovisning/Rakenskaper+-+koncernen

Årsredovisningar bak till 2006:
http://www.bolagsfakta.se/borsbolag/visa/id/12120/sas-ab

Sammanfattning:
SAS har mer eller mindre gjort konstant furlust (på helår) med runt 2 miljarder per år!
Jag vet inte hur du räknar men för mig är detta inte ett "vinstgivande bolag"?

Johan Ehrenberg 11:37 14 nov 2012

För att kalla något en konspirationsteori måste det finnas något hemligt som sker och som ingen får veta.

I detta fall har både Peter Norman och Wallenberg öppet gått ut och berättat om sina intentioner och avsikter.

När jag återberättar dem reagerar du konspiratoriskt. Det är ditt val. Jag bara berättar vad som pågår.

Att SAS tidigare gått med förlust är en i sammanhanget välkänd historia. Men aktionerna idag handlar i första hand om hur man ska kunna snabbt pressa upp vinster genom att hota med konkurs (som inte är seriöst). Målet är - som man öppet berättat - snabb privatisering.

Kent 02:08 15 nov 2012

Ok, jag kan hålla med om att "konspirationsteori" var ett missvisande ordval, men du hävdar samtidigt som om du använder dig av uttryck som "vinstdrivande bolag" och "pumpa vinsterna" som också är missvisande.
Faktum är att SAS är ett företag i djup kris och det krävs desperata åtgärder för allt som inte bara skall vara "konstgjord andning" på en dödende patient. Och det är våra skattepengar det till stor del är frågan om, jag tycker det finns bättre saker våra skatter kan spenderas på än att driva flygbolag?

Samtidigt håller jag med om att utspelet och deras utpressning mot facket är fult, men ser det mer som ett tecken på desperation.
Att ägarna (speciellt de icke statliga) säger att målet är att öka "vinsten" och sälja är väl rätt naturligt, hur skulle du agera om det vore dina pengar?

Per 05:36 14 nov 2012

Mycket intressant artikel. Som anställd i kabinen undrar jag dessutom varför man inte startar i andra änden, dvs minskar administrationen till samma nivå som störste konkurrenten inklusive ner till dess löner! Kabin/piloter jämförs ju hela tiden med konkurrentens villkor. Och enligt pilot facket och kabin facket ligger vi i SNITT redan strax under med dom nya avtalen som tecknades för några månader sedan. I Danmark gav vi dessutom en halv månadslön november i år och november 2013 i kabin. När 800 som enligt SAS skall lämna administrationen fått gå, så tror jag inte SAS kostnader är nere på konkurrentens nivå... Vill man jämföra sig, så får man göra det längs hela linjen, och inte bara godtyckliga delar.

Evert 06:22 14 nov 2012

Truman
Jo SAS har tappat många miljarder. Men det har varit allt klantande och felsatsningar man gjort. Listan är lång. Karteller. Spanair. Klantig fuel hedging för att nämna några. Så det gäller för koncernen. Tittar man däremot endast på flygverksamheten blr resultatet helt annat. Där finns plussiffrorna. Noll löner räddar inte SAS, ryggsäcken är alldeles för stor med 115 anställda per flygplan

Aktieägaransvar 06:42 14 nov 2012

Det finns en enkel lösning och det är att facket går med på en 15 % lönesänkning och som motprestation ger de nuvarande ägarna de anställda 30 % av bolaget. Jag är tämligen säker på att det är genom sådant initiativ som vd och ledning gått med på sina lönesänkningar. På så sätt delar man risk och belöning och kan använda de pengarna för att uppdatera sin uråldriga flotta till en mer konkurrenskraftig. SAS överlever och alla berörda parter vinner.

Jonte 06:59 14 nov 2012

Det største problemet kommer når pensjonene skal betales ut neste år. Det er ca 12 milliarder. Pensjonsavtalene som SAS crewet klarte å skaffe seg under de gode tidene, har man ikke skjønt at kommer til å ta livet av selskapet.

Sandie 07:59 14 nov 2012

If SAS goes down it will only be like the bird phenix. It it's place there will be a newer version. Possibly a better one where there is less managers looking after managers.
And a CEO that is actually in it to make a profitable company for employees to be proud of.
It needs to be with a CEO that isn't there to grab as much as possible before they get booted out of their job for being incompetent.
Over the last many years SAS has been on the edge and it has been said they would go bankrupt if the unions don't agree on their members behalf.
Back in 2001 employees in the cabin and flightdeck at SAS were told that the company had to axe jobs and that with seniority being the way the company did this there was many employees that went around fearing for their jobs and it put enormous stress on the individual and families. Did the CEO ever worry he wouldn't be able to pay his bills? NO!!!
It is widely known that the captains in SAS has a high monthly pay.
I have no problem with this as it is them that have the responsibility for the passengers that get onboard every time an airplane takes off. It is never the CEO that get questioned on what HE did wrong when an airplane with passengers end up in an accident. It is the two people in the front that gets the blame. So why on earth is the pay for the CEO astronomical compared? Wouldn't it be more appropriate to axe a few branches when the tree is top heavy ? Why is it always the workers/roots that get cut and starved in SAS?

Steen Fyrstling 08:18 14 nov 2012

FLYGVERKSAMHETEN GÅR I PLUS ++++++++++++

LEDELSE/MANAGEMENT/ADMINISTRATION GÅR i MEGA MINUS---------------------------------------------------------------------------------------------

LØSNING: BEHOLD FLYGVERKSAMHETEN :-)

UDSKIFT LEDELSE/MANAGEMENT =

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ ;-)

Anders 09:18 14 nov 2012

Det finns många intressenter i SAS. Det för med sig att många vill ha del av pengarna. Facken/personalen är en fast kostnad som vore bra att minska på.
Då kan man använda pengarna till att stötta ägare som tidigare gjorts:
exvis Danske Bank (Conair nära konkurs med DB som största långivare, SAS ger ger bort Scanair med sina DC-10 och Premiair skapas med Conair)
exvis Fred-Olsen (får sålt sitt Wideroe till SAS med god vinst)
exvis Linjeflyg (räddas genom att SAS tar över - ALLT.)
exvis Braathens (tas över OCH Malmö Aviation får en halv miljard ur SAS kassa för att återkapitaliseras)
-något nytt är väl aktuellt igen...

Susanna 19:16 14 nov 2012

Mkt välskriven artikel, tänk om fler hade den insikten.
Blev väldigt glad att se att det finns någon som förstått vad det handlar om.
Bibi

Utkiken 23:00 14 nov 2012

Jag tycker att Johan Ehrenbergs analys är korrekt och ytterst tänkvärd.

Såsom flygande personal i SAS är jag förstås inte opartisk, men det räcker ju med att ta ett steg bakåt och titta på vad SAS kommunicerar för att förstå att syftet är att knäcka den svenska modellen med kollektivavtal som förhandlas fram med facken.

Den fråga som jag och mina kollegor ställer oss är - Vad är SAS plan B? Den de skall börja kommunicera när det är uppenbart att plan A (ultimatum m en veckas deadline) misslyckats? För det kommer den göra, det är jag övertygad om. Innehållet i paketet och hur det har framförts är av den karaktären att SAS kan fetglömma att få 100% uppslutning, vilket sägs vara en förutsättning. Vi får se om de ens får 10%...

När totalfiaskot är ett faktum kanske Robert Gustavsson och Fritz Schur skall försvinna ut bakvägen (mot riklig kompensation förstås) medan nya namn gör entré med uppgift att finna en kompromisslösning med de nu uppmjukade facken?

Hursomhelst. Strategin må synas listig men jag tror att SAS skjuter sig själv i foten när det visar oss anställda en sådant här monumentalt förakt och sådan uppenbar respektlöshet. Paketerad i en glättig fyrfärgsbroschyr... Total tondövhet...
Och passagerarna blir osäkra. Smart... Not.

Ehrenberg - fortsätt att bevaka detta perspektiv!

Utkiken 16:25 15 nov 2012

Oj, korrigering: När jag skrev att Robert Gustavsson och Fritz Schur kommer göra sorti menade jag Rickard Gustavsson,SAS VD, INTE Robert!

Robert Gustavsson är ordförande i Pilotföreningens SAS-sektion och han gör ett bra jobb.

Tobias 09:15 16 nov 2012

Hej på er.
Konstig artikel grundad på att SAS gör vinst q3...? Intäkter är cykliska för alla bolag i flygbranschen. q1 och q4 brukar vara tunga, q2 och q3 bättre. Så även för SAS.
1,1 Miljarder back q1, +300 q2, +600 q3 troligt tungt q4.

Kan du räkna Johan?
Pinsam journalistik.

Peter 13:43 16 nov 2012

Jag håller med V och Mp om att det är bra om SAS försvinner. Framförallt för miljön. Norwegian har mycket mordernare flygflotta och köper nu in nya plan som er betydligt bättre för miljön en de gamla skorvarna som SAS flyger med. Varför ska vi låta de nordiska staterna hålla på med konstjord andning för våra skattepengar.

Plutt1 10:02 17 nov 2012

Bra artikel
Saknar bara delen med att VD skjuter sitt eget bolag i sank genom att säga till svenska folket att inte köpa biljetter ! På en direkt fråga från en journalist säger han bara "det måste var och en bestämma själv" underförstått "jag skulle inte göra det" ???
Uppenbarligen har VD, med styrelse i ryggen, bestämt sig för att utkämpa striden med facket i dagspressen, men är det ingen som mediaskolat R Gustafsson ? Har ingen berättat för honom att pressen går inte i några ledband, nu spelar det snart ingen roll vilka åtgärder som genomförs, pressen har skrivit SAS=Konkurs och nu blir det en självuppfyllande profetia. Vilket resultat det än blir så har R Gustafsson kostat SAS för mycket, hans 10, förlåt den var ju sänkt med 20%, 8 miljoner i årslön är ca 6 miljoner för mycket !!! Lönerna hos fotfolket är inte högre än hos konkurrenterna, det är kostnaderna för "ryggsäcken" som tynger bolaget. Jämför kostnaderna på chefsnivå istället för på fotfolk, så ser ni varför SAS har högre enhetskostnad än Norwegian och andra bolag styrelse/VD så gärna jämför med. Staten borde sälja SAS, bolaget borde delas upp i fyra bolag (SE/NO/DK/F)kan Volvos varumärke delas mellan olika ägare så kan SAS det.

Johan 16:01 18 nov 2012

Hej
Jag tänkte svara på några frågor och påståenden bl kommentarerna.
• SAS har förlorat 7 miljarder på kort tid. Det är mer än så. SAS operationella kostnader går runt eller generar vinst, de är de kostnaderna som angrips nu. Ombolagisering = 10 miljarder, konkurrens böter = > 2 milj, konkurser och dåliga olönsamma affärer de senaste 10 åren (Spanair, Blue 1, hotell etc) = uppemot 8 milj. Titta i årsredovisningarna.
• Gamla oekonomiska flygplan. När Kjos som hårdast hävdade Norwegians snåla nya flygplan skiljde det några månader i ålder men det köpte media rakt av. Nu är det inte bara bränslekostnad på flygplan. De är som bilar. Till slut blir de oekonomiska. Sedan har förvisso SAS gjort sanslöst dåliga bränsle köp. Fuelhedging under all kritik, 800 miljoner i förlust bara iår.
• Om SAS försvinner är det inte alla linjer som kommer att trafikeras, och definitivt inte av några nya, snåla och "rena" flygplan.
• Förra året köpte SAS konsortiet (SAS) nya flygplan åt Widerö. Widerö som lever i skyddad verkstad med statliga stöd i Nordnorge trafiken och som framhålls som ett under av lönsamhet. Samma kostnader som man köpte flygplan för sparade man på SAS flygande personal den avtalsomgången.

Håller med artikel författaren, det är mycket mer bakom än man kan tro. Ofantligt mycket.

Samuel 13:22 19 nov 2012

Precis som många skriver är det idiotiskt att säga att SAS går med vinst för att dom har visat ett positivt resultat under ett kvartal. Räkna istället på dom 3 senaste åren så har du en ganska tung förlust.
Många skriver också om att SAS har gamla plan även fast dom beställt en ny långdistansflotta som endast kan betalas om dom får sina krediter förnyade.

Gillar ingångsvinkeln men hela artikeln är full av hål och gammal trött retorik. Det som händer med SAS just nu är bara ett symptom på en större förändring i hela branschen, samma förändringar som sker på många andra håll. Nya företag kommer in med kontroversiella sätt att vinstmaximera samtidigt som man håller nere priser och blir hyllade av kunder som inte vill betala det riktiga priset och konkurrerar ut bolag med vettiga löner och villkor för sina anställda. Många skriver väldigt gott om Norwegian och t.om. Ryanair för att dom går med vinst när sanningen är att Ryanair undviker skatt till varje pris och har hemska anställningsvillkor och Norwegians nya långdistanser till "lägre priser" bygger inte på nya bränslesnåla dreamlinern, det bygger på att dom skriver sina nya flygplan i Thailand och anställer bara Thailändsk kabinpersonal via bemanningsbolag för att minimera personalkostnaderna.

Jag förstår inte vad du tycker alternativet är när marknaden tyvärr ser ut som den gör. Ska svenska staten bara ge dom mer pengar i all framtid?

Skriv ny kommentar

Vi modererar din kommentar. Det innebär att allt först blir läst innan det publiceras. Därför kan du uppleva en viss fördröjning. Tänk på att hålla dig till saken och behandla andra debattörer med respekt.
Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Frågan är till för att testa om du är en människa för att förhindra SPAM.
Image CAPTCHA
Ange de tecken som syns i bilden.